Monday, August 25, 2014

ממריאים לתוכנית לימודי החלל

אהלן!
קוראים לי דניאל ברק, אני סטודנט לתואר שני בתחום בקרת לווינים, אני מתגורר בבאר שבע עם בן זוגי יותם וכלבת חלל קטנה בשם לייקה. בקיץ האחרון יצא לי לחוות חוויה של פעם בחיים כשיצאתי לתוכנית לימודי החלל של אונ' החלל הבינ"ל. מדובר בתוכנית באורך תשעה שבועות שעוסקת באספקטים השונים של פעילויות החלל האזרחיות והממשלתיות. השנה התקיימה התוכנית במונטריאול קנדה בין ה-8.6.14 ועד ה-8.8.14.

נתחיל דווקא מהמסקנה, אם יש לכם/ן אי פעם הזדמנות תקחו חלק בתוכנית לימודי החלל של אונ' החלל הבינ"ל, או באחת מהתוכניות האחרות שלה, בייחוד אם אתם/ן לומדים חלל, עובדים בתחום החלל או חולמים חלל.

אוניברסיטת החלל הבינלאומית (International Space University - ISU) היא מוסד עם סגל, סטודנטים ובוגרים מרחבי העולם כולו הפועל ליצירת הבנה כוללת של פעילויות סקטור החלל הממשלתיות והפרטיות. ה-ISU הוקמה בסוף שנות השמונים ע"י שלושה סטודנטים בשם טוד הולי, פיטר דיאמנדז ובוב ריצ'צארדס מאוניברסיטת MIT האמריקאית. כיום ה-ISU יושבת בשטרסבוג שבצרפת ומקיימת פעילויות ברחבי העולם לאורך כל השנה. האוניברסיטה דוגלת בפילוסופיית שלושת ה-I, אינטרדיציפלינאריות (Interdisciplinary), בין-תרבותיות (Intercultural) ובינלאומיות (International). במסגרת פילוסופיה זו לומדים כל משתתפי תוכניותיה את כל הפנים של פעילות סקטור החלל, מהנדסת מערכות חלליות, דרך לימודי מדעי החלל הקרוב והרחוק ועד לדיני משפט בחלל ואופן התנהלות עיסקית בסקטור החלל. ה-ISU מוערכת מאוד בקרב הגופים הפועלים בסקטור החלל, ובין נותני חסותה ניתן למצוא את סוכנויות החלל של אירופה, ארה"ב, סין, הודו, קנדה ויפן, וכן חברות מסחריות גדולות כגון בואינג, לוקהיג מרטין ונורת'גרופ גרמין.

התוכנית הגדולה של האוניברסיטה נקראת תוכנית לימודי החלל (Space Studies Program - SSP), מדובר בתוכנית באורך תשעה שבועות המתקיימת מידי קיץ בעיר אחרת ברחבי העולם, השנה היא התקיימה במונטריאול ובעוד שנתיים (קיץ 2016) תתקיים התוכניות בטכניון בחיפה. בתוכנית משתתפים כ-120 אנשי מקצוע וסטודנטים שעיסוקם קשור לחלל, ביניהם ניתן למצוא מהנדסים ומהנדסות מתחומי האווירונאוטיקה, חשמל, מכונות ומחשבים, פיסיקאים ופיסיקאיות, ביולוגים/יות, רופאים/ות, אנשי ונשות עסקים, משפטנים/יות ועוד רבים ורבות. המשתתפים מגיעים מרחבי העולם, סינים וצפון אמריקאים ודרום אמריקאים ואירופאים והודים וישראלים. כמו כן המשתתפים מגיעים בשלבים שונים בקריירה שלהם, מסטודנטים לתואר שני ועד מנהלים בכירים שתחתם עובדים אלפי אנשים. נוסף על משתתפי התוכניות ישנו גם סגל מכובד המגיע ממקומות שונים בסקטור החלל, מנהלי התוכנית במונטריאול (SSP14) היו דיוויד קנדל מסוכנות החלל הקנדית וג'ון קונולי מנאס"א, המרצים מגיעים מאוניברסיטאות שונות, מסוכנויות החלל השונות וכן מחברות בינלאומיות גדולות.

כרזת ה-SSP14 במונטריאול
ה-SSP מחולקת לשלושה חלקים, לימודים פרונטליים כללים, התמקדות בלימודי מחלקה וביצוע פרויקט קבוצתי. פעילות השלבים מעט חופפת לאורך התוכנית, הן בזמן והן בחומר הנלמד. בשלב הלימודים הכללים לומד המחזור כולו לאורך חודש את היסודות הנדרשים להבנת פעילויות החלל השונות. ההרצאות מכסות חומר מהתחומים השונים, ממסלולי לווינים והנדסת מערכות חלל, דרך ישומיי חלל בחיי היום היום, אסטרוביולוגיה, גוף האדם בחלל ועד עקרונות החוק בחלל וניהול והקמה של חברות חלל. מכיוון שמשתתפי התוכנית מגיעים מרקעים שונים תוכנית הלימוד רחבה מאוד בכדי לאפשר לכל אחד ואחת להכיר את התחומים השונים העוסקים בחלל, כך גם נוצר מצב שמהנדסות עוזרות לעורכי דין ופיסיקאים מלמדים רופאות בתהליך בו כולם משתפים מהידע שיש להם.
החלק השני של התוכנית הוא לימודי המחלקה, במסגרתו בוחרים המשתתפים אחת משבע מחלקות ולאורך שבועיים מעמיקים את הידע באותו התחום. הפעילות הנעשית במחלקה היא יותר מעשית וכוללת סנדאות וסיורים וכן ביצוע פרויקט אישי ע"י כל משתתף ומשתתפת. סגל ה-SSP מעודד את משתתפי התוכנית לקחת חלק במחלקה שונה מתחום עיסוקם ביום יום. שבע המחלקות הן - יישומי חלל, הנדסת חלל, מדעי החלל, ביצועי האדם בחלל, חלל ומנהל עסקים, משפט ומדיניות חלל ולימודים הומניסטיים של החלל. המחלקה בה אני השתתפתי היתה מחלקת מדעי החלל במסגרתה הרחבנו את הידע על אסטרונומיה ועל משימות מחקר לפלנטות אחרות במערכת השמש שלנו.
החלק השלישי הוא הפרויקט הקבוצתי, במסגרתו כל המחזור מתחלק לארבע קבוצות של 30 משתתפים כל אחת וביחד מבצעים פרויקט הבוחן סוגיה כלשהי מתחום החלל. שלב זה אורך כשלושה שבועות ובסיומו מוגשים דו"ח מסכם, תקציר מנהלים ומצגת מסכמת. תוצרי העבודה לרוב מוצגים בהמשך בכנסים שונים ומהווים בסיס רעיוני לפעילויות נוספות בתחום החלל. הפרויקט בו אני לקחתי חלק נקרא אקסופלנטות או כוכבי לכת חוץ שמשיים, אלה פלנטות הנמצאות במערכות שמש אחרות מזו שלנו וע"פ החוקרים בתחום מספרן עולה על מספר הכוכבים בגלקסיה שלנו. במסגרת הפרויקט שלנו למדנו על הפלנטות המעניינות האלה וניסינו לראות איך העולם יכול לשפר את יכולת המחקר שלו בתחום.

בנוסף על שלושת החלקים העיקריים ה-SSP נעשו פעילויות רבות ומגוונות שכללו מפגשים רבים עם אסטרונאוטים ואסטרונאוטיות, הרצאות של ראשי סוכניות חלל ומנהלי חברות גדולות, הרצאות משתתפי התוכנית בהן לכל אחד ואחת ניתנה הזדמנות לספר על תחום עיסוקם ואירועי תרבות רבים בהם כל מדינה משתתפת הציגה את התרבות, המאכלים והקשר שלה לחלל.

משתתפי ה-SSP14 בטקס הפתיחה של התוכנית
מטרת הבלוג הזה היא לשתף את החוויות שאני חוויתי במהלך הקיץ שהיה לי, היה זה קיץ בו גיליתי עוד (הרבה) יותר על היקום וקצוותיו הרחוקים ביותר אך במקביל חשתי קרוב מאוד לארץ ככל שמבצע "צוק איתן" התפתח, היה זה קיץ שפתח בפני עולם רחב יותר מכפי שדמיינתי קודם של פעילות חלל ברבדים שונים ובמקומות חדשים.
בשבועות הקרובים אפרסם פוסטים נוספים בבלוג שיתארו את שלבי התוכנית השונים ואת החוויות המעניינות ביותר שהיו לי. הבלוג גם פורסם בצורה מקיפה יותר באנגלית במהלך שהותי בתוכנית וכולם מוזמנים לקרוא אותו גם שם.

אשמח לכל הערה/שאלה בתגובות.

דניאל

2 comments:

  1. Is there a translator for this blog site that could assist me Daniel?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Not that I know of, but the Hebrew blog entries are basically translations of the English ones...

      Delete